Kris och elände

Visst är vi konstigt funtade? Kris- och eländesrubriker – och vi läser nyfiket.

Jag träffade igår två av redaktörerna på krisinformation.se. Var genuint nyfiken på hur de jobbar och försökte att fokusera på det, men många av frågorna vi hade i gruppen handlade förstås om branden i Västmanland och andra kriser. Men främst handlade det om hur man kommunicerar kriser och vilka kanaler som används.

krisinfo
Jeanna och Anna från krisinformation.se. Foto: Marknadsföreningen i Stockholm

I första hand är det radion som gäller som kanal vid stora kriser. Eftersom radiovågorna förhoppningsvis inte är utslagna och en radio kan drivas på batteri. Men vem har det idag…? Om elen gått och batteriet i telefonen och datorn är urladdade. Bilradion förvisso, för den som har bil. Offentliga rum kanske. Detta redde vi inte ut.

VMA-signal. Vet du vad det är? Jag visste det, men inte att det kallades VMA-signal.

Som kanal finns sen webben och sociala media (bortsett från TV, och långsamma nyheter i tryckt media).

Det är tydligen kollat att som svenskar så börjar vi med att kolla aftonbladet.se om vi t ex känner brandrök i närheten, för att se vad som hänt. Jodå, jag gör också det. Det kan hinna komma många halvt spekulativa artiklar i Aftonbladet m fl medier innan händelse officiellt är bekräftad.

På krisinformation.se får man besked om bekräftade kriser, bekräftade från respektive myndighet. De strävar efter att vara den enda ingången till konkret och säker information och gör stora insatser vid hantering av kriser.

Att tänka på: vid kriser är information i mångt och mycket A och O. Snabbt. Även ”icke-info”, dvs information om att ingen ny information finns är också viktigt och behövd information.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s